söndag 12 september 2010

9 april 1940

En av de mera vågade operationerna under andra världskriget är Hitlers angrepp på Norge den 9 april 1940. Det finns en mängd böcker skrivna om Norges mest skakande stund. Att tyskarna skulle genomföra en så djärv och överraskande operation som operation Weserübung, genom farvatten där brittiska flottan ansågs vara herre på täppan, var det nog ingen som hade kunnat föreställa sig. Operationen var något helt nytt. Kodnamnet på operation knyter till en tysk flod i västra Tyskland, Weserövning.  
Norge hade precis som Sverige klarat sig ifrån första världskriget (1914-1918) och när andra världskriget bröt ut den 1 september 1939 var det norska försvaret eftersatt precis som det svenska försvaret. Norge tillhörde på mellankrigstiden Europas fattigare länder.  Norge hade jaktplanet Gloster Gladiator och sjöflygplanet Heinkel He 115 precis som Sverige. Till skillnad mot första världskriget blev Norden snart indragen i andra världskriget när Finland anfölls av Sovjet den 30 november 1939. Vinterkriget gjorde att norska krigsmakten förstärkte sina förband i norr men inte i söder.
Det norska försvaret hade inga stridsvagnar, både tyskarna och de allierade kom att sätta in stridsvagnar i striderna. Den mest spektakulära vagnen var givetvis Neubaufahrzeug . I slutet av oktober 1932 påbörjades utvecklingen av den tyska stridsvagnen Neubaufahrzeug. Influenserna till denna vagn kommer från det hemliga militära samarbetet mellan Sovjetunionen och Tyskland som pågick. Röda Arméns vagn som bygger på samma idéer heter T-28. Tre stycken Neubaufahrzeug byggdes av Krupp där pansarstål användes medan Rheinmetall byggde två i mjukstål. Det speciella med vagnen är att den hade flera torn, slagskepp på land, och drivningen på bakaxeln (enda tyska vagn som hade detta). Denna utveckling med flera torn visade sig inte fungera så detta var tyskarnas enda försök som kom i förbandstjänst. De tre Kruppvagnarna skickades till Norge 1940. Vagnen var 6,65 meter lång, 3 meter bred och 2,9 meter hög. Vikten var nästan 20 ton. Huvudbeväpningen var en 7,5 cm kanon och en 37 mm kanon tvillingmonterat i huvudtornet.


Bild: Neubaufahrzeug i Norge (Bundesarchiv_Bild_101I-761-221N-06)



Det vore väldigt intressant att läsa om hur denna vagn kom att uppfattas av norska civila med tanke på nästan ingen av dem hade förut sett en stridsvagn. Vad var deras reaktion och hur beskrev de vad de såg? Ännu har jag inte hittat något men kanske i framtiden.  
Överhuvudtaget innehåller fälttåget i Norge flera dramatiska händelser som sänkningen av den tyska kryssaren Blücher med kanoner från slutet av 1800-talet, tillverkare Krupp och inköpta under unionstiden. Eller sänkningen av Norges pansarskepp  Eidsvold och Norge i Narvik. Även de var inköpta under unionstiden. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.