lördag 4 september 2010

Warszawa 1920

Jag köpte för en tid sedan en bok skriven av Adam Zamoyski. Den utgiven på svenska och heter just Warszawa 1920. En trevlig liten bok om ett ämne som jag inte har läst mycket om. Det har funnits med i periferin när jag har läst om ryska revolutionen och ryska inbördeskriget. Boken har 175 sidor, vilket gör att den läses ut ganska snabbt och enkelt. Bokens huvudpersoner är Josef Pilsudski och Michail Tuchatjevskij. Ibland var det svårt att hänga med, en anledning kan vara kartorna. Men det klagas nästan jämt över kartorna i militärhistoriska böcker och att de har brister. Det som störde mig var att plötsligt tog kriget och boken slut utan egentligen någon riktig förklaring om varför och motiven bakom det. Förutom att båda sidor såg det som vapenvila istället för fred. Jag ger boken betyg 3 av 5, den är läsvärd, Det är faktiskt positivt att boken är tunn, detta gjorde att jag hann läsa ut boken på en helg utan större uppoffringar. Till skillnad mot en engelsk tegelsten som jag köpte häromdagen, The Bloody Victory  av William Philpott. Den är 721 sidor, den är nog spännande men för tillfället hyllvärmare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.